TIPS CEPAT HAMIL

Tak Ada Lendir Putih? Ini Cara Meningkatkan Kesuburan dengan Nutrisi Tambahan

Bila kita bercakap pasal lendir putih ni, mesti ramai yang tertanya-tanya normal ke tak kalau tak ada lendir putih. Sebenarnya, lendir putih ni memang salah satu tanda kesuburan wanita, tapi kalau tak ada lendir ni, tak semestinya anda tak subur. Kadang-kadang, ada orang yang susah nak jumpa lendir yang macam putih telur ayam mentah tu, …

SIHAT SEMASA HAMIL, TIPS CEPAT HAMIL

Kenapa Tak Lekat? Rahim Mesti Ready!

Dah scan ikut bawah, tengok telur matang, tapi kenapa tak lekat lagi? Kenapa tak hamil? Sebenarnya tak kisah apa juga kaedah, sama ada IUI, IVF, ataupun clomid induction, ataupun ikhtiar secara alami, tiga bulan sebelum cuba nak hamil, kita kena readykan dinding rahim. Dinding rahim ni tempat penempelan janin. Setiap bulan, dinding rahim kita menebal, …

Dalaman Wanita

Bolehkah Naik Motor Menyukarkan Kehamilan?

Ramai yang tertanya-tanya, betul ke kalau naik motor susah nak mengandung? Sebenarnya, ia bergantung pada masa kitaran haid anda dan keadaan tubuh badan. Mari kita fahamkan dengan lebih lanjut. Naik Motor Semasa Fasa Folikular Kalau anda naik motor masa fasa folikular, iaitu masa period, tak ada masalah besar. Waktu ini, kilang telur sedang mematangkan telur …

TIPS CEPAT HAMIL

Kenapa Hamil Luar Rahim Berlaku?

Hamil luar rahim atau kehamilan ektopik adalah satu keadaan di mana embrio melekat di luar rahim, biasanya di tiub fallopio. Kenapa perkara ini boleh berlaku? Salah satu sebab utama adalah masalah pada tiub fallopio itu sendiri. Tiub fallopio yang bengkak atau ada keradangan inflamasi boleh menjadi penyebab utama. Sebenarnya, dalam tiub fallopio ada silia, sejenis …

Dalaman Wanita

Vitamin Untuk Mematangkan Telur: Pentingnya Vitamin D

Korang tau tak, banyak je vitamin penting untuk kesuburan, tapi kali ni saya nak cerita pasal vitamin paling utama, iaitu Vitamin D. Sebenarnya, ada kajian dari Journal of Fertility & Sterility oleh Dr. Lubna Pal yang tunjukkan, rawatan kesuburan macam IVF lebih berjaya bila digabungkan dengan Vitamin D. Kulit kita sebenarnya boleh hasilkan Vitamin D …

Dalaman Wanita

5 Tanda Utama Janin Tak Jadi Berdasarkan Pengalaman Peribadi

Saya pernah alami tiga kali kehamilan kimia, di mana saya keguguran awal kehamilan. Nak tekankan, kalau anda ada tanda-tanda ni, tak semestinya kehamilan anda tak jadi, okay? Ini cuma berdasarkan pengalaman saya je. Jom kita tengok lima tanda utama janin tak jadi yang saya alami dulu. 1. Ujian Kehamilan Samar-samar Tanda pertama, ujian kehamilan saya …

TIPS CEPAT HAMIL

Boleh Ke Hamil Kalau Bersama 2 Hari Sebelum Haid?

Salam semua! Jom kita belajar sikit tentang kitaran haid dan peluang untuk hamil. Contoh situasi kita bulan ni bulan Mei. Katakan anda dijangka turun haid pada 30 Mei. Jadi kalau anda bersama suami pada 28 Mei, boleh ke anda hamil? Nak tahu jawapannya, kita kena faham sikit pasal kitaran haid wanita. Wanita ni ada tiga …

TTC

Kesihatan Kulit dan Mood Swing: Petanda Wanita Subur dan Berkualiti

Nak tahu seorang wanita betul-betul subur dan berkualiti ni sebenarnya tak susah sangat kalau kita tahu apa nak tengok. Pertama sekali, kita boleh nilai tahap kesihatan dia melalui kulit. Kulit yang sihat selalunya bersih, tak kusam, tak berminyak, dan tak banyak jerawat. Kalau kulit kusam, berminyak atau banyak jerawat, itu tanda yang ada banyak toksin …

SEMINAR 3S

Lepas Efferty, Tambah COQ10? Ini Jawapannya!

COQ10 tu sebenarnya sejenis suplemen yang orang ramai ambil untuk macam-macam tujuan kesihatan. Fungsi dia lebih kurang sama macam vitamin K dengan L-Carnitine. Biasanya, COQ10 ni orang ambil untuk bantu jaga kesihatan jantung dan bagi tenaga. Dalam badan kita, COQ10 ni penting untuk proses penghasilan tenaga dalam sel. Kira dia macam bateri la, bagi tenaga …

Haid

Kitaran Haid Anda Okey? Semak 5 Tanda Ini!

Jom kita sembang panjang sikit pasal tanda-tanda haid yang normal ni. Memang penting untuk setiap wanita tahu pasal ni supaya boleh monitor kesihatan sendiri. So, mari kita detailkan satu persatu dengan lebih lanjut. Pertama, kitar haid mesti dalam lingkungan 26-35 hari. Kalau korang kira dari hari pertama haid sampai hari pertama haid bulan depan, sepatutnya …